طرحی نو برای ایجاد تحول در صنایع کشور از طریق تعامـل و ارتباط پـویا و هدفمنـد صنعت و دانشگـاه

افتتاح نخستین دفتر تعاملات علم و فناوری کشور در دانشگاه شیراز

دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد

 
 

 

دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد.

دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، به‌عنوان نخستین دفتر در زمره‌ی دانشگاه‌های کشور طی مراسمی با حضور اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه شیراز، مسئولان مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست بنیاد نخبگان فارس و معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز شنبه 7 خردادماه افتتاح شد.

این مراسم با خوشامدگویی دکتر منصور کنعانی، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز و مشاور استاندار فارس در امور شرکت‌های دانش بنیان آغاز گردید.

دکتر مجتبی بینازاده عضو هیئت‌علمی و رئیس دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز با ارائه‌ی گزارشی اهداف، ساختار و حمایت های دفتر در جذب سرمایه‌ی انسانی متخصصان غیرمقیم را تشریح کرد.

به‌گفته‌ی وی دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز به‌منظور حسن استفاده از سرمایه‌ی انسانی علمی و حرفه‌ای با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری زیرمجموعه‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای نیل به اهداف بلندمدت چشم‌انداز علمی کشور ذیل مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز تأسیس گردیده است.

وی بیان کرد: این دفتر با بررسی درخواست‌ها، تسهیل جذب و استفاده‌ی مؤثر از حمایت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از پروژه‌های تحقیقاتی، فناورانه و کارآفرین پشتیبانی کرده و به‌منظور برقراری ارتباط مؤثر میان متخصصان غیرمقیم، دانشگاه شیراز و نهادهای ذی‌ربط به ایفای نقش می‌پردازد.

رئیس دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز، ازجمله اهداف راه‌اندازی این دفتر را ترغیب، تسهیل و ایجاد انگیزه برای بازگشت متخصصان ایرانی غیرمقیم و اقناع نخبگان برای ماندگاری در کشور به‌منظور صیانت از منابع انسانی کشور، فراهم‌کردن شرایط انتقال تجارب، مهارت‌ها، روش‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل، استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی و صنعتی استان معرفی کرد.

وی به دیگر اهداف این دفتر مانند معرفی زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه اساتید، صنایع نوآور، دانش‌بنیان و کارآفرین استان به مراکز تحقیقاتی و صنعتی خارج از کشور و تسهیل ارتباطات، کمک به تأسیس شرکت‌های فناور در حوزه‌های فناوری پیشرفته به‌منظور ایجاد شرایط مناسب برای توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در استان، نیل به اهداف دانشگاه نسل سوم و کارآفرین به‌منظور تبیین ضرورت ثروت‌آفرینی و کارآفرینی علمی و همچنین ارتقاء جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز از طریق مشارکت در ایجاد، تسهیل و اجرای تفاهم نامه ها، پروژه ها و همکاری های ملی و بین المللی مطرح کرد.

به‌گفته‌ی دکتر بینازاده، دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز براساس آیین‌نامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ارائه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خدماتی چون: حمایت دوره پسادکتری، حمایت دوره فرصت مطالعاتی، حمایت از همکاری به‌عنوان استاد مدعو و معین یا استادیاران جوان، حمایت از برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، حمایت از فعالیت‌های فناورانه- تأسیس شرکت‌های نوپا، حمایت از اشتغال، حمایت نظام وظیفه تخصصی، تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن یا ودیعه مسکن ارائه می‌دهد.

در ادامه‌ی این مراسم، دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اهمیت توجه به ظرفیت نخبگان ایرانی غیرمقیم بر برنامه‌ی دانشگاه درجهت جذب این سرمایه عظیم تأکید کرد. وی با اشاره به مدیریت جهادی دکتر بینازاده این مسئولیت را مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همت وی گام بلندی در راستای بهره‌مندی از توانمندی ایرانیان نخبه در سراسر کشور برداشته شود.

پس از آن مهندس محمدمهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به‌صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه حضور داشت با اشاره به برنامه‌های این مرکز در تعامل با دانشگاه‌های سراسر کشور، از هدف‌گذاری برای بهره‌مندی از استعداد نخبگان ایرانی با استفاده از زیرساخت‌های موجود در کشور ازجمله رایزنان علمی، رایزنان فناوری و کارگزاران صادراتی در کشورهای مختلف خبر داد.

مهندس قلعه نوی ضمن سپاسگزاری از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه ازسوی دانشگاه شیراز، بر همکاری حداکثری میان مرکز تعاملات بین‌الملل و دانشگاه شیراز تأکید کرد.

مهندس علی حسینی، معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری نیز که به‌عنوان میهمان این برنامه در جلسه حضور داشت، با اشاره به توانمندی‌های دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، از اختصاص بودجه‌ی مناسب برای این مسأله از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و  تصریح کرد درصورت اتمام اعتبار اختصاص داده شده از سوی این نهاد، بلافاصله نسبت به تمدید اعتبار و مدت زمان موافقت نامه اقدام خواهد شد.

دکتر حبیب شریف، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز و رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز طی سخنانی با ابراز حمایت از ریاست دفتر تعاملات علم و فناوری بر لزوم تسهیل شرایط به‌منظور فعالیت مطلوب این دفتر اشاره و تأکید کرد: با نظر مثبت بنیاد نخبگان استان فارس، پیگیری جذب نخبگان ازسوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز زیر نظر دفتر تعاملات علم و فناوری دانشگاه شیراز خواهد بود.

دکتر محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز نیز با اشاره به عزم این دانشگاه مبنی‌بر بهره‌مندی از ظرفیت فناورانه‌ی نخبگان ایرانی غیرمقیم، بر اهداف دفتر تعاملات علم و فناوری تأکید کرد و از فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دفتر تعاملات علم و فناوری، مسئولان دانشگاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سپاسگزاری کرد.

در پایان این جلسه، موافقت‌نامه‌ی همکاری دانشگاه شیراز و مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضای طرفین رسید و دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز با حضور مسئولین مربوطه افتتاح گردید.

گفتنی‌ست، دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در طبقه‌ی پنجم ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز مستقر است.

  • دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این دفتر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف استفاده از توان علمی متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور راه‌اندازی شده است.

معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم آغاز به کار این دفتر گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۴ برنامه منسجمی برای استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور آغاز کرده است و تاکنون مجموعه‌های مختلفی به عنوان پایگاه تخصصی برای بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصان ایرانی غیرمقیم شناسایی شده است.

علی حسینی با اشاره به ظرفیت و تجربیات موفق دانشگاه شیراز در اجرای طرح‌های ملی، افزود: نخستین دفتر تعاملات علم و فناوری کشور در مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز با هدف جذب دانش و توان متخصصان ایرانی در خارج از کشور ایجاد شده است و امیدواریم در آینده نزدیک این دفتر به عنوان الگویی سرلوحه دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وشور قرار گیرد.

این مسئول، استفاده از سرمایه انسانی علمی و حرفه‌ای در خارج از کشور، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، فناورانه و کارآفرین و نیز برقراری ارتباط موثر میان متخصصان غیر مقیم، دانشگاه شیراز و دستگاه‌های اجرایی مرتبط را از جمله اهداف راه اندازی این دفتر برشمرد.

وی افزود: این دفتر با ارائه ۱۰ خدمت از جمله سربازی نخبگان ایرانی غیر مقیم، استاد معین، استارتاپ‌ها و تاسیس شرکت‌های نو، زمینه بهره مندی از دانش متخصصان ایرانی غیرمقیم را در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری فراهم خواهد کرد.

علی حسینی معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در این مراسم گفت: از سال‌های گذشته بنا بود که پلتفرمی تهیه شود تا به عنوان پل ارتباطی با دانشمندان و اساتید خارج از کشور قرار گیرد که در این زمینه اصرار به برگشت اساتید و دانشجویان به کشور نبوده، اما استفاده از این ظرفیت مدنظر بوده است.

او گفت: ۱۰‌ هزار نفر از کسانی که خارج از کشور بودند خواستار همکاری و تعامل شدند و دفتر نوآوری که امروز ایجاد شده برای همین منظور است چراکه اگر افراد احساس کنند تاثیرگذار هستند علاقه‌مند به همکاری می‌شوند.

حسینی گفت: وظیفه دانشگاه‌ها در این حوزه مهم است که این دفتر می‌تواند مدل موفقی باشد تا دیگر دانشگاه‌ها نیز در این زمینه ورود کنند و امسال با مساعدت معاونت علمی ریاست جمهوری این برنامه را توسعه خواهیم داد.

معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: قول می‌دهیم که اگر اعتبار تمام شد از لحاظ زمان و اعتبار تمدید شود چراکه تعامل با اساتید و دانشجویان خارج از کشور امسال باید دو برابر شود.

محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه این دفتر اقدامی مبارکی است برای اینکه از ظرفیت‌های داخل و خارج کشور بیشتر استفاده شود، گفت: در این زمینه راهی نداریم جز اینکه به فعالیت‌های فناورانه بیشتر روی بیاوریم.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه ظرفیت‌های ممتاز و بی‌نظیری در کشور وجود دارد که از آن‌ها به خوبی استفاده نشده است، گفت: از همه مهم‌تر جمعیت ۸۰ میلیونی است چراکه
جمعیت زیاد یک فرصت برای رونق تولید و اقتصاد است که در کنار دیگر ظرفیت‌ها به نیروی انسانی متخصص نیاز است.

موذنی با بیان اینکه بخشی از این نیروی متخصص در داخل کشور و بخشی خارج از کشور است، تصریح کرد: باید از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و در حوزه انتقال فناوری‌های جدید؛ پذیرش دانشجویان خارجی، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و ... می‌توان از دانشجویان خارج از کشور استفاده کرد.

او گفت: مهاجران عموما انسان‌های توانمندی هستند که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد، گفت: مهاجران ایرانی در این زمینه سرآمد و سرمایه این کشور هستند و این دفتر با تدبیر شایسته می‌تواند زمینه بهره‌مندی شایسته از این ظرفیت را فراهم کند.

حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این نشست گفت: تعاملی بین معاونین آموزشی و پژوهشی با مرکز نوآوری برقرار شود و این دفتر می‌تواند یک متولی مستقیم برای رصد فعالیت‌های این زمینه باشد.

او گفت: با دانشگاه صنعتی شیراز هم تعامل و تفاهم منعقد شود تا استفاده بیشتری از ظرفیت‌های این دانشگاه انجام گیرد همچنین نخبگانی که در داخل کشور مانده‌اند باید به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری سوق داده شوند.

مجتبی بینازاده، رئیس دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز نیز گفت: این دفتر با هدف حسن استفاده از سرمایه انسانی، ثروت‌آفرینی علمی با غایت صادرات، استفاده از متخصصان غیرمقیم و ... افتتاح شد.

او گفت: ارتقای ظرفیت‌های فناورانه استان یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این دفتر بوده است.

رئیس دفتر تعاملات علم و فناوری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز تصریح کرد: این دفتر ذیل معاونت پژوهشی دانشگاه و مرکز نوآوری و کارآفرینی است.

محمد هادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این نشست گفت: استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان به ویژه در خارج از کشور مسئله مهمی است که در حوزه دانش در کشور مغفول مانده و به شدت صدمه دیدیم.

او گفت: قدرت، امروز توانایی استفاده از علم است و حضرت علی (ع) نیز فرمود علم سلطان است. کشور قدرتمند نه تنها از امکانات علمی خود استفاده می‌کند بلکه باید بتواند قابلیت‌های علمی خارج از قلمرو خود را نیز مدیریت کند.

صادقی گفت: غفلت ما موجب شده که نه فقط از قابلیت‌های داخل مرز‌ها به خوبی استفاده نشود بلکه از علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی که خارج از کشور هستند نیز نتوانند استفاده کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: موظف هستیم از هر ظرفیتی در این راستا استفاده کنیم و ازهمه امکاناتی که قانون در اختیار ما می‌گذارد استفاده خواهیم کرد. احساس تعلق به کشور، حس خدمت به مردم در جهت رفع معضلات را تقویت می‌کند و دانشگاه در این زمینه آمادگی دارد که با اجرای طرح‌هایی این احساس را تقویت کند.

او گفت: با ابتکاراتی باید احساس هویت ایرانی را در جوانان چه در داخل و خارج تقویت کنیم انتطار داریم به این‌کار به عنوان یک حرکت جهادی و با برنامه‌ریزی منسجم و نظامند و زمان‌بندی شده نگاه شود تا بتوانند نیرو‌های خوبی را برای خدمت به کشور جذب کنند.

صادقی در پایان خواستار شد که موضوع به صورت ملی دیده شود و گفت: لزومی ندارد که حتما با اولویت دانشگاه شیراز باشد.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام